نوبت دهی آنلاین: 88029600
  • تاریخ انتشار : 1403/04/30 - 15:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 154
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

جلسه شورای آینده نگاری و نظریه پردازی سلامت فرهنگستان علوم پزشکی

دکتر فراهانی تأکید کرد: دپارتمان پیشگیری از بیماری های قلب و عروق، یک زیر ساخت مهم در حوزه مداخلات پیشگیرانه از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است.

جلسه شورای آینده نگاری و نظریه پردازی سلامت فرهنگستان علوم پزشکی

به‌ گزارش روابط عمومی مرکز قلب تهران، پنجشنبه 28 تیر 1403 صد و سی و یکمین نشست شورای آینده نگاری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت با حضور دکتر سیدحسن امامی رضوی دبیر فرهنگستان علوم پزشکی کشور و رئیس شورا، دکتر کامران باقری لنکرانی رئیس گروه ارتقاء سلامت فرهنگستان، دکتر علی واشقانی فراهانی استاد اینترونشنال الکتروفیزیولوژی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز قلب تهران و جمعی از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه ارتقاء سلامت و نهادهای مرتبط در سالن مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.
در این جلسه دکتر فراهانی گزارشی از برخی اقدامات انجام شده در جهت ارتقاء سلامت در مرکز قلب تهران ارائه داد و گفت: از تمامی فعالان عرصه سلامت در کشور در خواست می کنم که خود را برای یک مداخله مستمر و منسجم با پیوستن به بنیاد خیریه قلب سالم توانمند سازند و بعنوان اولین قدم، ارتقاء سواد سلامت در پیشگیری از بیماری های قلب و عروق در بین تمامی کارکنان نظام سلامت و آحاد مردم اهمیت ویژه دارد.
وی ادامه داد: در این راستا راه اندازی دپارتمان پیشگیری از بیماری های قلب و عروق، یک زیر ساخت مهم در حوزه مداخلات پیشگیرانه از عوامل خطر قلبی عروقی است که در کنار ارائه بروز ترین خدمات درمانی و مداخلات پژوهشی، مداخلات پیشگیرانه در سطح اول و دوم و سوم را نیز ارائه می دهد همچنین این دپارتمان واحد اختصاصی برای تولید محتوا و ارتقای سواد سلامت دارد و برای بالا بردن سطح سواد سلامت جامعه، با صدا و سیما و ارگان‌های مرتبط بطور گسترده و مستمر همکاری‌ می کند و یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده است ارائه بسته ارتقاء سواد سلامت کارکنان این مرکز است.
رئیس مرکز قلب تهران در این جلسه از آغاز به کار بنیاد خیریه قلب سالم و ارائه خدمت در قالب طرح پنج شنبه های نیکوکاری در مناطق کم برخوردار زیر نظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و جذب، آموزش و توانمند سازی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و داوطلبان مردمی برای مداخلات کشوری خبر داد.
دکتر فراهانی نقش جمعی از اساتید دانشگاه ها در رشته‌های مرتبط با پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق شامل کاردیولوژی، تغذیه، متخصصین داخلی، پزشکی اجتماعی، روانپزشکی، اپیدمیولوژی، دکترای روانشناسی سلامت در ارتقاء سلامت جامعه و اهمیت همکاری آنها با بنیاد خیریه قلب سالم، مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلب و عروق و مرکز قلب تهران به منظور غربالگری و توسعه آگاهی عمومی شهروندان برای پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلب و عروق را تبین کرد و همت آنها را ستود.
وی ضمن معرفی سامانه غربالگری و مدیریت سلامت قلب وعروق ( قلب ما ) آن را ابزار توانمندی برای پایش سلامت قلب و عروق معرفی کرد که می توان با بهره گیری از آن غربالگری لازم برای آحاد جامعه در حوزه بیماری های قلبی عروقی، اعم از بررسی ریسک بروز حوادث قلبی عروقی، ارزیابی علائم مهم بیماری های قلبی عروقی و عوامل خطر و سبک زندگی تأثیر گذار در سلامت قلب و عروق را انجام داد. نرم افزار قلب ما بر اساس آخرین راهنماهای بالینی علمی در این حوزه توصیه‌های لازم را به فرد ارائه کرده و در ارتقای سواد سلامت، مدیریت ارجاعات، پیگیری‌ها و فالوآپ‌های مورد نیاز تا دستیابی به نتیجه مطلوب به فرد کمک می‌کند.
ورژن اول این نرم افزار که پایلوت فاز اول پروژه قلب سالم که غربالگری کارکنان مرکز قلب تهران می باشد را پشت سر گذاشته و ورژن دوم با نام قلب ما در طرح مداخله ای بزرگی با نام پلی پیل که غربالگری 100 هزار نفر از شهروندان شهر تهران را در بر دارد در حال اجرا است. در حال حاضر نرم افزار قلب ما از طریق پنل قلب ما، سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان مرکز قلب تهران به آدرس های ذیل قابل دستیابی است:

https://www.ghalbema.ir/

 https://cpprc.tums.ac.ir/ghalbem

 

 

  • گروه خبری : حوزه ریاست,معاونت پژوهشی,رخدادها
  • کد خبر : 271587
سید محسن اسماعیلی
تهیه کننده:

سید محسن اسماعیلی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *